POSITIVE THURSDAYS
IT'S ALL ABOUT EDUCATION

Capleton

Capleton
Artist Name
King Shango, King David, The Fireman, The Prophet
Born Date
13 kwietnia 1967
Birth Place
Islington, Jamaica
Genres
Dancehall, Reggae
Year activate
1989-now
Website
Follow

Capleton  Biography

Mądry człowiek powiedział kiedyś, że prorok nie jest honorowany w jego własnym kraju. I tak to jest z Capletonem. Chociaż ten weteran DJ, słowami i swoimi dziełami dawno temu zasłużył na tytuł „Proroka”, szacunek i cześć, które powinny być jego kazały na siebie długo czekać. Za każdym razem kiedy starasz się mówić o sprawiedliwości ludzie zaczynają z tobą walczyć, mówi najgorętszy artysta na światowej scenie reggae. „Kiedy Bob Marley głosił sprawiedliwość wtedy z nim walczyli. Teraz kiedy Bob Marley nie żyje, to zaczynają go popierać. Zdaję sobie z tego sprawę, nie jestem nie świadomy. Więc wiem, że więcej będą ze mną walczyć tym więcej daje mi to siły.” W szybko zmieniającym się świecie reggae/dancehall, ciężko zdobyć sławę i sukces, a później są one trudne do utrzymania i bardzo łatwo je stracić. Fani mogą być kapryśni, a tendencje mogą zmienić w mgnieniu oka, pozostawiając wielu artystów z bardzo krótkimi karierami. Tylko nieliczni mogą pozostać na topie z roku na rok, utrzymując uwagę publiczności, która będzie domagać się więcej. Jego teksty są głębokie, precyzyjne i przemyślane. Jego pokazy sceniczne należą do najbardziej dynamicznych występów na świecie. Jednak jego niezwykła moc i długowieczność mogą być największym darem Capleton’a.

Urodzony jako Clifton George Bailey III 13 kwietnia 1967 roku, w wiejskiej parafii NMP, Capleton otrzymał swój pseudonim od znajomych, którzy byli pod wrażeniem jego umiejętności rozumowania, tak że nadali mu imię najsłynniejszego adwokata w mieście. Od najmłodszych lat, był miłośnikiem sound systemów, które przemierzały Jamajkę. Wykradając się w nocy z domu, aby złapać pozytywne wibracje i zostać aż do świtu. Kiedy osiągnął 18 lat przeniósł się do Kingston, gdzie był w stanie spełnić swoje przeznaczenie.

Stewart Brown, właściciel sound systemu African Star, z Torotno był osobą która dała młodemu artyście swoją pierwszą szansę zabierając go do Kanady gdzie wystąpił na jednej scenie obok takich gigantów jak Ninjaman i Flourgon. Tym występem zyskał uznanie publiczności. Kiedy Capleton debiutował w drugiej połowie lat 80tych, dancehall był zupełnie inny niż dziś. Slackness oraz przemoc była na porządku dziennym. Capleton stał się bardzo obiecującym debiutantem, który bardzo mocno zaznaczył swoje przybycie ciągiem hitów od „Bumbo Red” przez „Number One Pon De Look Good Chart” i „Lotion Man„. Wszystko czego się dotknął stawało się hitem, a ten wtedy młody artysta z charakterystycznym głosem i mocnych tekstach szybko dał się poznać jako jeden z największych twórców dancehallowych przebojów. Nawet on nie mógł przewidzieć tego, że jedenaście lat później, na początku nowego tysiąclecia, wciąż będzie jednym z głównych głosów dancehall.

Kiedy w 1992 roku wydał „Alms House„, dał się poznać jako ktoś więcej niż tylko artysta, ale jako prorok niosący światło sprawiedliwości poprzez muzykę. „Zjednoczeni stoimy podzieleni padamy„, śpiewał dla swoich fanów i innych artystów dancehall. „Wielu z nich nie zna siebie dopóki nie staną pod ścianą„. Kilka lat później wrócił z kolejnym antidotum na pojedynki i rywalizacje które stały się codziennością w dancehallu. „Muzyka jest misją,” przypominał swoim kolegom ” a nie zawodami. Niektórzy ludzie wykorzystują muzykę by powodować nieporozumienia„. Ścieżka tego Proroka dancehall została obrana w 1994 z ciągiem utworów, w których zadeklarował swoją nową wiarę w Rastafari. „Zobaczyłem światło i ujrzałem prawdę. Rasta jest prawdziwe” wspomina, „Rasta jest życiem„.

W pierwszych słowach jego mega-hitu „Don’t Dis The Trinity” wyjaśnił, że jako DJ doświadczył jakiegoś objawienia. „Byłem kiedyś zagubiony, ale teraz się odnalazłem,” powiedział, „Selassie I żyje w każdym z nas.” Capleton został zwolennikiem nauczania jamajskiego bohatera narodowego, Marcus’a Mosiah Garvey’a założyciela Universal Negro Improvement Association (UNIA) i zwolennikiem powszechnej repatriacji. „Babylon nagradza nas za nienawiść do naszej miłości”, deklaruje. „Uczyli nas gwałcić, kraść i zabijać. Na przykład, ukradli naszą literaturę i nauczają jej nas w inny sposób, tak aby infiltrować nasze umysły wpajając nam głupotę. Teraz my, czarnoskórzy nie widzę siebie jako książąt i proroków, ale jako śmieci, ludzi gorszych. Nasze kobiety nie uważają się za królowe, księżniczki lub cesarzowe, ale za potomkinie nierządnic i nałożnic„. Jedynym rozwiązaniem, jest wyzwolenie się od mentalnego niewolnictwa jak śpiewal Bob Marley.

Kiedy mówi o wyzwoleniu czarnej rasy, Capleton zawsze podkreśla, że nie obraża innych ras. „Nie jestem uprzedzony rasowo„, mówi. „ponieważ wiemy że Jah jest dla wszystkich. Ale nasza historia, to nasze świadectwo i musimy być silni. Nie możemy ukrywać prawdy, ponieważ zdradzimy siebie samych, a nie możesz sprzedać swojej duszy„.

Wkrótce potem Capleton napisał utwór „Tour„, który był swoistym raportem na temat dancehall napisanym tydzień po zabiciu Panhead i Dirtsman, dwóch bliskich przyjaciół Capleton’a. Ta piosenka nie tylko stała się hymnem świadomego dancehallu, ale jego hip-hopowy, remiks stał się wielkim hitem, który podbił listę Billboardu, prezentując go całkowicie nowej publiczności gotowej na przyjęcie przesłania jedności i sprawiedliwości, które głosi Capleton.

Dzięki temu Capleton rozpoczął współpracę z Def Jam, która wydała mu dwa albumy „Prophecy” oraz ” I-Testament„, na których pojawili się wybitni raperzy jak Method Man i Q-Tip. Obie płyty zostały ciepło przyjęte przez międzynarodową publiczność, ale wraz z końcem tysiąclecia, Capleton doszedł do wniosku, że nadszedł czas, aby powrócić do swojej rdzennej publiczności. Wciąż miał do spełnienia misję. „Zawsze musisz być sobą, a ja zawsze mogę być tylko mną. Więc jakąkolwiek obiorę drogę zawszę będę sobą”.

Capleton jest teraz u szczytu swoich możliwości. Lata 1999 i 2000 przyniosły nieustanny ciąg hitów jak hymn imprez sound systemowych, który stał się również hymnem przeciw przemocy „Jah Jah City” czy „Good In Her Clothes„, który niósł za sobą przesłanie szacunku dla kobiet. Mimo wszystko Capleton ma wielu krytyków. Jeden z jego największych hitów jest zaadresowany do negującej go prasy i możnowładców. Jak sam mówi „krytycy nie chcą zostawić mnie w spokoju. Mówią, że nie mogą wziąć ognia, którym chce spalić Rzym”.

Wiele utworów Capletona „i większość jego krytyków” traktuje właśnie o płonącym ogniu. Capleton wyjaśnił to z nadzieją, że raz na zawsze rozwiąże to zamieszanie. „To nie jest fizyczny ogień. Tak naprawdę to jest to ogień duchowy, słowny i muzyczny. Wiesz, ogień to symbol żywotności. Ludzie źle go pojmują, są zdezorientowani kiedy mówisz „więcej ognia”, to myślą, że masz na myśli, palenie pól lub palenia kościołów. Ogień o którym mówię, jest metaforą jest sposobem na przypomnienie ludziom, że idą zabłąkani. Dzięki temu ludzie wiedzą, że robią coś złego. To pozwala ludziom sięgnąć w głąb siebie i sprawdzić samego siebie i uświadomienie sobie, że to co robią nie jest właściwe w przeciwnym razie nie mówiłby „Fire Dat” czy „Burn dat” czy „More Fire”! Ogień jest oczyszczeniem ziemi. Za każdym razem kiedy wstajemy rano to słońce jest elementem sprawczym, dzięki któremu zaczynamy dzień. Woda oczyszcza, ale wciąż potrzebuje ognia, który podgrzewa wodę i wypala bakterie, po to by woda mogła nas uleczyć. Zioło też ma właściwości lecznicze, ale potrzebny jest ogień, żeby podpalić zioło by to mogło działać”.

Capleton jest bez wątpienia jednym czołowych artystów dancehall, którego przesłanie wykroczyło już dawno poza granicę muzyki reggae i jej publiczności. To artysta, którego misja wciąż trwa.

Dyskografia

  • Lotion Man (1991, VP Records)
  • Alms House (1993, Greenslaves)
  • Good So (1994, VP Records)
  • Prophecy (1995, African Star)
  • I-Testament (1997, African Star)
  • More Fire (2000, VP Records)
  • Still Blazin’ (2002, VP Records)
  • Praises To King (2003, Black Scorpio)
  • Reign Of Fire (2004, VP Records)
  • The People Dem (2004, Rude Boy)
  • Free Up (2006, Penitentiary)
  • Rise Dem Up (2007, Rude Boy)
  • Bun Friend (2008, Rude Boy)
  • I-Ternal Fire (2010, VP Records)

More Artist From: ,

African Head Charge

African Head Charge

Artist, Dub, Reggae
Beres Hammond

Beres Hammond

Artist, Lovers Rock, Reggae
The Congos

The Congos

Artist, Reggae, Roots Reggae
Michael Rose

Michael Rose

Artist, Dancehall, Reggae, Roots Reggae
Third World

Third World

Artist, Reggae, Roots Reggae

More Albums From: Capleton

I-ternal Fire

I-ternal Fire

VP Records
Bun Friend

Bun Friend

Rude Boy Records
Rise Them Up

Rise Them Up

Rude Boy Records
Free Up

Free Up

Penitentiary
The People Dem

The People Dem

Rude Boy Records
Reign Of Fire

Reign Of Fire

VP Records
Praises To The King

Praises To The King

Black Scorpio
Still Blazin’

Still Blazin’

VP Records
More Fire

More Fire

VP Records
I-Testament

I-Testament

African Star
Prophecy

Prophecy

African Star
Good So

Good So

VP Records
Alms House

Alms House

Greenslaves
Lotion Man

Lotion Man

VP Records