POSITIVE THURSDAYS
IT'S ALL ABOUT EDUCATION

The Abyssinians

The Abyssinians
Born Date
30 kwietnia 1969
Birth Place
Kingston, Jamaica
Genres
Roots Reggae, Reggae
Year activate
1969
Website
Follow

The Abyssinians  Biography

Trio wokalne The Abyssinians zostało założone w 1968 roku na Jamajce przez Donalda Manninga, Bernarda Collinsa i Linforda Manninga. W 1969 roku nagrali utwór „Satta Massagana” w Studio One Sir  Coxsona Dodda, który jednak nie zdecydował się na wydanie tego numeru.  Dwa lata później grupa odkupiła taśmy matki od Dodda za £90, wydając go samodzielnie pod szyldem własnego labelu Clinch. Numer ten szybko stał się jednym z najważniejszych hymnów Rastafari mówiących o Etiopii, dzięki czemu grupa zyskała rozpoznawalność na całym świecie. Grupa poszła za ciosem wypuszczają kolejne hity  „Declaration Of Rights„, „Y Mas Gan” czy „Let My Days Be Long„. Wczesne albumy były zbiorami singli nagranych w 1970 roku pod szyldem własnej wytwórni Clinch. Od połowy lat 70., The Abyssinians nagrywali oszczędnie, ale jakość pracy grupy była niezwykła.

Carlton Manning (starszy brat Donalda) pełnił kluczową rolę w historii grupy The Abyssinians. Jest ona porównywalna do roli jaką Joe Higgs grał w początkowych latach The Wailers. To właśnie Carlton jest odpowiedzialny za nauczenie grupy harmonii oraz grę Donalda na gitarze, który tak wspomina nauki swojego brata: „Większości harmonii, które śpiewamy , nauczył nas Carlton. Ponieważ ja i Bernard śpiewaliśmy razem Carlton powiedział, że z racji tego, że ja gram na gitarze, Bernard będzie głosem prowadzącym, a ja muszę śpiewać harmonie„.

Pierwszy album The Abyssinians zatytułowany po prostu „Satta Massagana ” został wydany w 1976 roku i jest uważany za jeden z najważniejszych w historii jamajskiej muzyki. Sesje nagrywane były przez Clive Hunta i ostatecznie powstał album, który znany jest na świecie jako „Forward Onto Zion„. Każdy utwór emanuje duchowością The Abyssinians. Teksty grupy były zorientowane na Afrykę i praktycznie każdy utwór na płycie zapiera dech w piersiach. Znalazły się tu też nowe wersje znanych wcześniej kompozycji „Satta„, „Declaration Of Rights” i „Y Mas Gan” oraz absolutne arcydzieło Donalda Manninga „African Race” który jest jednym z głównych kompozytorów albumu. Słowa z dumą podkreślają ich afrykańskie dziedzictwo i przetrwanie długich lat w niewoli. Niestety okazało się, że taśmy są pirackie, co przysporzyło problemów w wydaniu niektórych utworów. Dopiero w połowie lat 90. amerykański Heartbeat i francuski Blue Moon zdecydowali się wypuszczenie albumu zawierającego nagrania z tamtego okresu.

Pomimo nielegalnego wydania sesji nagraniowych Clive’a Hunta, otwór „Tenayistillin” stał się numerem jeden w Anglii i umożliwił The Abyssinians podpisanie kontraktu z brytyjskim gigantem Virgin Records. Dzięki temu grupa zarejestrowała album „Arise„, który ukazał się w 1978 roku. Kolejny album „Forward” wydany w 1982 roku przez Alligator Records w USA, to zbiór kilku wczesnych utworów jak „Jerusalem„, „Mabrak„, „Peculiar Number,” oraz kilku znakomitych solowych utworów Bernarda Collinsa, plus nowe wersje znanych już wcześniej „Forward Onto Zion” i „Satta„, z sesji nagraniowych Clive’a Hunta. W późnych latach osiemdziesiątych, Donald Maning, Bernard Collins i Linford Manning spędzili trzy lata w różnych studiach nagraniowych czego efektem końcowym był kolejny album „$ 19.95 + TAX” ukazał się finalnie w 1996 roku. W 1998 r. wytwórnia Artists Only! Records wydała reedycje tego album pod zmienioną nazwą „Reunion„.

W latach 90tych Donald Manning zagrał kilka poważnych tras koncertowych pod szyldem The Abyssinians. Trasa obejmowała zarówno w Amerykę Północna jak i Europę, a na scenie towarzyszył mu brat Carlton Manning oraz David Morrison. W 1999 roku, bracia Donald i Carlton Manning wraz z Morrisonem zagrali trasę koncertową w USA i Kanadzie, wraz trójką synów Donalda, Judah, Prince i Andrew którzy zagrali kolejno na basie, perkusji i klawiszach. Koncerty zostały bardzo dobrze przyjęte przez krytyków i fanów, ale ciągle oczekiwano usłyszeć oryginalny skład The Abyssinians z rewelacyjnym Bernardem Collinsem.

W 2004 roku, Manning i Collins ponownie łączą siły i wraz z Davidem Morrisonem wyruszają w trasę o Europie. Tego samego roku zagrali koncerty na Reggae Colorado oraz On The Rocks by następnie wyruszyć w dwutygodniową trasę koncertową wzdłuż zachodniego wybrzeża. W lutym i marcu 2005 roku zagrali kolejną trasę po Europie, a w lecie 2005 roku ponownie koncertowali w zachodniej części Stanów Zjednoczonych. Występowali m.in na Sierra Nevada World Music Festival, Monterey Bay Reggae Festival i Festiwalu Rebel Soul.

Do momentu kiedy Heartbeat Records ponownie wydał „Satta Massagana” (aka „Forward Onto Zion„) w 1993 r., kilka grup w reggae było bardziej cieniem The Abyssinians. Utwór „Satta Massagana” (oznacza „wdzięczność”) wyróżnia się wykorzystaniem etiopskiego języka Amharik. Donald Manning wyjaśnia Amharskie wyrażenia, zawartych w niektórych kompozycjach grupy . „Tena Yi Stillin. Dina Igzhabhier Mas Y Gan. Satta Massagana. „Kiedy mówię”Dina„oznacza to ” dobry„,” Igzhabier „oznacza”Bóg„,” Y Mas Gan „, ‚Niech będzie pochwalony”. „Tena Yi Stillin” to „Pozdrowienia„, ale oznacza też „dzień dobry” czy „do widzenia.” Oznacza „bądź zdrów„.

W sesjach nagraniowych „Satta” udział wzięli znamienici jamajscy muzycy jak Leroy Sibbles na basie, Fil Callendar na perkusji, Eric Frater na gitarze, Robbie Lyn na klawiszach, Vin Gordon na puzonie i Felix „Deadley Headley” Bennett na saksofonie. Wszyscy oni urastają dziś do miana legend. „Satta Massagana” była wielokrotnie nagrywana i przerabiana przez innych artystów, takich jak Third World, Don Carlos, Bongo Herman, Tommy McCook, Prince Far I, Big Youth czy Dillinger by wymienić tylko kilku z nich. Od debiutu w 1969 roku utwór doczekał się ponad 100 wersji, które pojawiają się po dziś dzień. Utwór znalazł się również w dwóch filmach dokumencie „Roots, Rock, Reggae” z 1976 roku, gdzie grupa wykonała go acapella oraz w kultowym już fabularnym hicie „Rockers” z 1978 roku. Są to jedyne znane filmowe występy członków oryginalnego składu The Abyssinians.

The Abyssinians mają swój wyjątkowy styl, który jest kochany przez fanów reggae i są to bez wątpienia jedni z najlepszych reprezentantów roots reggae na świecie.

Dyskografia

  • Satta Massagana (Clinch Records, 1975)
  • Arise (Tuff Gong, 1978)
  • Forward (Aligator Records, 1982)
  • 19,95 + Tax (Disque Americ, 1996)
  • Satta Dub (Clinch Records, 1998)
  • Reunion (Artists Only! Records, 1998)
  • Declaration Of Dub (Heartbeat Records, 1998)
  • Last Days – Bernard Collins (Clinch Records ,1999)
  • Live In San Francisco (2B1 Records, 2002)
  • Abyssinians & Friends – Tree Of Satta (Blood & Fire, 2003)

The Abyssinians w 2011 roku (od lewej Donald Manning, Bernard Collins, David Morrison)

More Artist From: , ,

African Head Charge

African Head Charge

Artist, Dub, Reggae
Beres Hammond

Beres Hammond

Artist, Lovers Rock, Reggae
Violinbwoy

Violinbwoy

Artist, Dub
The Congos

The Congos

Artist, Reggae, Roots Reggae
Michael Rose

Michael Rose

Artist, Dancehall, Reggae, Roots Reggae